Dialektikk
Virkeligheten har som før nevnt liten respekt for definisjoner.
Den som vil definere må tvert om ha respekt for virkeligheten.
Marx understreket behovet for et materialistisk utgangspunkt, og rettet
samtidig oppmerksomheten mot de innbyrdes stridende tendenser og foranderligheten
i alle ting/prosesser/vesener - hvordan det vi kaller en dialektisk
oppfatning av virkeligheten er nødvendig for å forstå
materiens bevegelse, forstå forandring og mulighetene for forandring.
Ordet dialektikk har samme opphav som dialog, samtale, og kan vise til
hvordan menneskers oppfatning endres ved gjensidig påvirkning. Slår
du opp i leksikon på ordet, blir du gjerne vist til Sokrates, Platon
og andre greske filosofer, der dialektikk dreide seg om kritisk analyse
og logikk. Går vi istedet til filosofen Heraklit (kjent for uttrykk
som at "alt flyter", er i bevegelse, at du ikke kan gå to ganger
ned i samme elv - neste gang er den ikke lenger den samme), kommer vi nærmere
Marx' tankegang.
Hos Marx er ordet dialektikk tatt i bruk i utvidet betydning, for å
vise til grunnleggende egenskaper ved materien og materiens bevegelsesformer.
Marx fant det nødvendig å skille 'dialektisk materialisme'
fra 'dialektisk idealisme' (som han fant hos den tyske 1800-tallsfilosofen
Hegel) og fra 'mekanisk materialisme' som han fant i mye tidligere
filosofi og vitenskap. Lenin snakket om dialektikk som "studiet av motsigelsen
i selve tingenes vesen". Å formulere 'dialektikkens lover' er ingen
enkel sak. Engels*40
og Mao*41
har gjort viktige forsøk, men med begrenset hell. Innsikten i virkelighetens
dialektikk forblir hos folk flest på et intuitivt plan, som et blikk
for mulige sammenhenger i det vi ser og hører om. Det Marx gjør,
er framfor alt å overøse oss med eksempler på hvordan
dialektikken ytrer seg i samfunnets materielle historie.
Dialektikk er et samlebegrep, en felles 'hatt' for å henvise til
forhold som såvel vitenskapen som revolusjonære må ha
i tankene når virkeligheten og spesielt klassekampen analyseres.
Fordi disse "bevegelsesegenskapene" ennå må sies å være
ufullstendig beskrevet, er dialektikk heller ikke klart og presist definert
- noe som for mange er et påskudd til å avvise hele begrepet.
Vi skal heller ikke framstille dialektikk som en ferdig oppbygd, systematisk
analysemetode, men som en retningsviser for tanken - en påminning
om forhold vi bør vie oppmerksomhet i studiet av samfunnet.
Vi har med vilje skjøvet presentasjonen av dialektikk som teori
sist i framstillinga. Grunnen er at dialektikk som teori lett kan fortone
seg som et sett med formler man skal presse virkeligheten inn i. (Slik
får man gjerne "den dialektiske halen til å logre med den materialistiske
bikkja", som en amerikansk antropolog*42
sa det.) Prøv ikke å presse en bevegelsesegenskap på
et fenomen uten å avdekke egenskapen i konkrete studia av fenomenet
- det kan gi resultater fra det latterlige til det katastrofale.
Marxismens kjerne er sagt å være konkret analyse av konkrete
forhold, samtidig som marxismen ønsker å gjøre synlig
hvilke
allmenne egenskaper ved virkeligheten/materien som styrer
forandringen vi studerer. Dialektikk som teori er et forsøk på
å beskrive grunnleggende bevegelsesegenskaper ved materien - et forsøk
der språket lett kommer til kort. Vi har derfor ønsket å
la konkret beskrivelse av virkeligheten komme før vi forsiktig
begir oss inn på å gi virkelighetens dialektikk en teoretisk
framstilling.
Det som følger er noen eksempler på dialektikk,
en liste som uten tvil både kan utvides og diskuteres (legg bl.a.
merke til tidvis bruk av ordet "kan": Egenskapen vi beskriver opptrår
ikke hvor som helst; vi er også klar over at ikke alle eksemplene
er like treffende, men vi håper likevel å sette dere på
sporet):
• Hvordan det som er styrke i én situasjon under endrede forhold
kan bli en svakhet: |
Eika som kan bære mange ganger mer enn et grasstrå, men som
knekker under stormen - mens grasstrået bare bøyer seg. Det
riktige standpunktet som blir feil når virkeligheten har endret seg.
Hvordan A-vitamin styrker kroppen i små doser, men er giftig i store
doser. |
• Hvordan gradvis endring kan resultere i kvalitative sprang: |
Vannet som blir damp ved 100°C og is ved 0°C. Irritasjon og desperasjon
som slår over i opprør. Økende trøtthet som
senker immunforsvaret og gir forkjølelsesvirus fritt leide. Utvanning
av saltinnholdet som får leira til å bli kvikkleire. Hvordan
gradvise sjakktrekk kan ende med sjakk matt. (NB. Kvalitative sprang kan
også skje indirekte, på andre plan: Forskjellen mellom en sandhaug
og en ørken ligger ikke nødvendigvis i sandkornene, men f.eks.
i mulighetene for organisk liv til å krysse dem...) |
• Hvordan ytre forhold virker gjennom indre forhold: |
Hammeren knuser ei glassrute, men slår spikeren inn i veggen. En
god vits på urdu kan være fullstendig bortkastet på en
som bare forstår swahili. Hvor godt en organisasjon takler en oppgave
eller en påkjenning avhenger av hvor godt organisasjonen er forberedt,
hvilke ressurser den har osv. |
• Hvordan én tendens kan dekke over en annen: |
F.eks. hvordan økningen i Norges oljerikdom dekket over forfall
i landbasert industri. Hvordan magikerens fakter trekker oppmerksomheten
din vekk fra hvordan tricket utføres. Hvordan Hitler kunne bli valgt
demokratisk, for deretter å avskaffe demokratiet. |
• Hvordan de to sidene i en motsigelse påvirker hverandre gjensidig: |
Hvordan vi forandrer gjenstander, og denne erfaringen forandrer oss - arbeidet
skaper mennesket. Hvordan en kvinnes roller som f.eks. mor og arbeider
påvirker hverandre. Hvordan barn og foreldre oppdrar hverandre. Hvordan
klassekreftene slåss om å "sette dagsorden" for klassekampen,
og uansett påvirkes av motpartens handlinger. |
• Hvordan ett og samme fenomen samtidig kan spille motsatte/paradoksale
roller: |
Hvordan kapitalistisk produksjon på samme tid både er samfunnsmessig
og privat. Hvordan interesseorganisasjoner også fungerer som et middel
for lederne og (gjennom dem) motparten til å kontrollere medlemmene.
Hvordan lys kan framstå både som bølger og som partikler.
Hvordan en kommunist kan være aksjonær i Klassekampen eller
direktør i en partibedrift. |
• Hvordan det på samme tid kan være identitet og kamp mellom
to sider i en motsigelse: |
Hvordan nasjonen omfatter både borgerskap og proletariat, og klassekampen
fortsetter selv om nasjonale interesser står i fokus. Hvordan det
internt i Nei til EU var strid om standpunktet til EØS. Diverse
motsigelser i arbeiderklassen. |
• "Ett deler seg i to" - "Alt henger sammen": |
Dialektikken kombinerer blikket for indre motsigelser i alle prosesser
og fenomen (Mao snakker om motsigelsens allmenngyldighet) med blikket for
vedvarende avhengighet og gjensidig påvirkning mellom alt eksisterende. |
• Hvordan det allmenne finnes i det særegne (dette er det elementære
grunnlaget for all begrepsdanning): |
Alle mennesker er forskjellige, likevel er de alle mennesker. Historien
gjentar seg ikke, likevel nikker vi gjenkjennende til det som skjer. Naturlovene
er formulert på grunnlag av fellestrekkene i en rekke enkelttilfeller.
Klassekampen er bare summen av alle enkeltgnisninger mellom klasseinteresser.
Kunnskap avhenger av menneskets evne til å abstrahere, se fellestrekkene
i den eksisterende virkeligheten. Begrepet dialektikk er abstrahering av
egenskaper ved materiens bevegelsesformer. |
• Negasjon (fornektelse/endring til sin motsetning) og negasjonens negasjon: |
Hvordan kapitalismen oppstår ved at småprodusentene blir fratatt
eiendommen, blir ekspropriert - og videreutvikles ved at noen kapitalister
eksproprierer mange andre kapitalister - for så å ende med
at kapitalistene selv blir ekspropriert i og med den sosialistiske revolusjonen,
til fordel for demokratisk samfunnseie av produksjonsmidlene. |
• Hovedmotsigelse og hovedside i motsigelsen. |
Hvordan f.eks. hele samfunnet preges av motsigelsen mellom arbeiderklassen
og borgerskapet, eller mellom en okkupant og undertrykte nasjoner, og i
hvilken retning kampen utvikler seg. |
(En misforstått oppfatning av hovedmotsigelse er at de underordna
motsigelsene kan oversees eller undertrykkes. Tvert om vil håndteringen
av de underordna motsigelsene påvirke utviklingen av hovedmotsigelsen.
Mao uttrykte seg en gang omtrent slik: "Vil du ha hesten til å løpe
fort og langt, må du sørge for at den får nok havre".
Eksempelvis finnes det idéer som tilsier at hvis hovedmotsigelsen
i det kapitalistiske samfunnet går mellom arbeiderklassen og borgerskapet,
må de som ikke er "typiske" arbeidere (tilhører sjablongen,
gutta med hjelm) gi tål med sine "særtilfelle": Kvinner og
barn, samer og andre nasjonale minoriteter, utsatte for rasisme, homofile
osv. Dette er, om ikke annet, en enkel og grei måte å innsnevre
arbeiderklassen på - som om det skulle gi større slagkraft.
Erfaring tyder på at viljen til å endre samfunnet er større
hos de som øyner utsikt til - gjennom sin innsats - å få
leve som hele mennesker og få oppleve respekt for slike forskjelligheter
som ikke skader andre.)
Dette utvalget av dialektiske "lover" med eksempler skulle i det minste
gi en aning om hva tenkemåten går ut på, men på
dette feltet er mye ugjort både i teori og praksis.
Slik sjåføren "leser" trafikken, slik en styrmann "leser"
hav og vær, må revolusjonære "lese" verdenssamfunnet
og samfunnsutviklinga for å kunne "navigere" sikkert. Marx' skrifter
gir fortsatt et godt og nødvendig bidrag til grunnforståelsen
en slik "leseevne" forutsetter.
Sjøl om revolusjonære i dag synes ha dårlige odds,
er det fortsatt mulig og nødvendig å si som Bertolt Brecht
i sangen "Lovord til dialektikken"*43:
Den som ennå lever, sier ikke "Aldri!"
Fotnoter:
*40: Friedrich
Engels: Anti-Dühring, eller Herr Eugen Dührings omvälvning
av vetenskapen. Arbetarkulturs Förlag, Stockholm 1970. Kapittel XII
og XIII om Dialektik.
*41:
Mao Zedong: Om motsigelsen. Skrifter i utvalg. Forlaget Oktober, Oslo 1972.
S. 63-99.
*42:
Marvin Harris: Cultural Materialism. The Struggle for a Science of Culture.
Random House, New York 1980. ISBN 0-394-74426-8. Preface - xi.
*43:
"Lob der Dialektik", sluttsang i teaterstykket "Die Mutter" ("Moren") av
Bertolt Brecht, basert på romanen med samme navn av Maxim Gorki.
Originalmusikk av Hanns Eisler, senere tonesatt av Stefan Ringbom i Fria
Proteatern.